مرکز ارتباطات و امور بین الملل

حسن عبدی

مهندس حسن عبدی

  • سمت: مشاور دبیرکل و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل
  • کارشناسی ارشد معماری کارمپیوتر
  • روابط عمومی و ارتباطات جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر نواندیش خدمتگزار مجموعه ای از اقدامات و تلاش های آگاهانه ، ‏سنجیده و برنامه ریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی و ‏استقراء و کسب تفاهم متقابل بین جمعیت و گروه های همسو است ، باید پذیرفت که روابط عمومی دانش، فن، ‏هنر و تخصص است که دارای اصول فلسفی خاصی بوده و از ‏انگیزه بالایی برای خدمتگزاری به مردم و جامعه هدف که همان خانواده های معزز شهداء و ایثارگران و جانبازان می باشد برخوردار ‏است ، آنچه امروز در روابط عمومی شاهد آن هستیم اربتط با این جامعه هدف است.

ارتباط با رسانه ها

  • رسانه ها نقش اطلاع رسانی درجامعه را بعهده دارند و این مهم بر عملکرد ‏روابط عمومی و نقش آن در ارتباط با رسانه ها تاکید دارد . هدف از ارتباط ‏با رسانه ها ارسال اخبار و گزارش عملکرد تنها نیست بلکه باید با رسانه ها ‏بگونه ای ارتباط برقرار نمود که این ارتباط دو سویه و بصورت فعال باشد . ‏ارتباط با رسانه می تواند نقطه قوت روابط عمومی‎ ‎ها باشد.
  • عمده فعالیت :

  • ارسال خبر، گزارش خبری (با تصویر و یا بدون تصویر) ‏
  • برگزاری مصاحبه با رؤسای ادارات و کارشناسان
  • جوابگویی به رسانه ها در مواردی که سوالی مطرح نموده اند ‏
  • برگزاری توربازدید اصحاب رسانه از فعالیت ها و پروژه های شاخص
  • برگزاری جلسات و نشست های کاری با اصحاب رسانه
  • تهیه بریده جراید و بولتن خبری در سطح شهرستان
  • تهیه آرشیو فیلم و صدا از اخبار منعکس شده از صداوسیما
  • تهیه گزارش عملکرد از فعالیتهای بخش ارتباط با رسانه بصورت سه ماهه در قالب ‏گزارش کارفصلی ‏

ارتباطات مردمی

  • دیدار چهره به چهره همیشه از اساسی ترین ابزار ارتباطات بوده و هست ‏‏.با این نوع ارتباطات بسیاری از مشکلات بصورت آنی مرتفع می شود لذا با ‏توجه به اهمیت موضوع مسئولین روابط عمومی باید برای این مقوله جایگاه ‏ویژه ای در نظر بگیرند .

    عمده فعالیت :

  • تهیه و تنظیم تقویم ملاقات مردمی مدیر شهرستان ، دیدار با کارکنان و اعلام به همه ‏رسانه ها ، مردم و همکاران
  • تهیه گزارش از روند اجرای این ملاقات ها بصورت سه ماهه ‏
  • ارزیابی این نشست ها و ملاقات ها با ابزار فرمهای نظرسنجی
  • برنامه ریزی برای نشست های صمیمی همکاران با مدیر بصورت بخش بخش در طی ‏هفته
  • حضورمدیران درمجامع عمومی(نمازجمعه،اجتماعات ملی ومذهبی و…)‏

همایش / مراسم / نمایشگاه

  • یکی از فنون روابط عمومی برای معرفی دستاوردهای بخش خود ‏برگزاری همایش ،مراسم یا نمایشگاه است و مسئول روابط عمومی ‏باید ضمن داشتن تقویم برگزاری اینگونه برنامه ها با استفاده از ‏تکنیک های برگزاری موارد ذکرشده را ارزیابی نماید .

    عمده فعالیت :

  • تهیه تقویم برگزاری همایش / مراسم / نمایشگاه در شهرستان
  • برنامه ریزی عملیاتی برگزاری نمایشگاه
  • استفاده از امکانات روز در همایش ها،مراسم ونمایشگاه ها

انتشارات

  • یکی دیگر از ابزارهای روابط عمومی برای نشر و اطلاع رسانی برنامه ‏ها فعالیت های انتشارات می باشد. براین اساس روابط عمومی ضمن ‏داشتن هدف از انتشارات ، لازم است تقویم زمان بندی شده ای برای ‏تمامی برنامه ها تهیه و بر اساس آن فعالیت نماید . ضمناً ضروری ‏نیست که حتماً این انتشارات با هزینه گزاف و گران انجام شود بلکه ‏ماهیت و محتوای آن بسیار مهم است .

    عمده فعالیت :

  • داشتن تقویم فعالیت انتشاراتی درسال
  • پوشش تمام فعالیتهای مدیریت در حوزه انتشارات درقالب ‏بروشوربنر،استند،سی دی،کاتالوگ، پوسترو… ‏

تبلیغات محیطی

  • فضاسازی محیط اداری همیشه توانسته است دیدگاه مخاطبین سازمان ‏را نسبت به آن سازمان تغییر یا اصلاح نماید .‏
  • عمده فعالیت :

  • تهیه تقویم آذین بندی ساختمان ستادی به مناسبت های مختلف ‏
  • نظارت بر تزئین فضای داخلی و بیرونی ساختمان های ستادی
  • نصب پوسترهاوبروشورهاوکاتالوگ های تبلیغاتی درتابلوی اعلانات ‏
  • نصب پلاکارد در محل های اجتماع مردم مثل نمازجمعه و …‏ )

سمعی و بصری

  • تهیه اسناد تصویر از فعالیت سازمان بسیار مهم و ضروری است و ‏داشتن آرشیوی از آن در مدیریت ضروری تر ، سمعی بصری چشم و ‏چراغ سازمان برای مخاطب است زیرا تا مخاطب نتواند بصورت ‏تصاویرفعالیت را ببیند قانع نخواهد شد . ‏
  • عمده فعالیت :

  • داشتن آرشیو فنی از فعالیت های سمعی بصری
  • قابل ارائه بودن این فعالیت در کمترین زمان به مدیریت (بصورت الکترونیکی ‏وحجمی)‏
  • نصب و پخش تصاویر برای همکاران به مناسبت های مختلف و بهره برداری آنها ‏ )

پژوهش و افکار سنجی

  • مناسب است درروابط عمومی هرکاری بر اساس پژوهش انجام شود و ‏داشتن پژوهش، آن هم بصورت افکارسنجی ضروری است ،علت این امر ‏هم بدست آوردن اطلاعات فوری از روند فعالیتی است که انجام می ‏شود.ضمناً افکارسنجی باید در زمان کوتاه مطالب مفید را در اختیار ‏مدیریت قرار بدهد و اصطلاحاً تحقیق ساندویچی هم ‏ می گویند .‏
  • عمده فعالیت :

  • داشتن تقویم اجرایی طرح نظرسنجی طی یکسال برای فعالیت های جمعیت در ستاد و استان ها
  • داشتن فرم های خام نظرسنجی برای موضوعات خاص و یا طراحی فرم جدید با ‏توجه به شرایط و فرهنگ هر شهرستان و دهستان
  • انجام حداقل دو پروژه نظرسنجی با هماهنگی مدیریت طی سال

عضویت در کمیته و مجامع عمومی روابط عمومی

عمده فعالیت :

  • بدلیل وظیفه مندی برای ارتباط درون سازمان از یکسو و ‏برون سازمان از سوی دیگر باید در مجامع و کمیته شهرستان عضو فعال ‏باشد .( البته با نظر مدیریت )‏
  • حضورفعال ومستمردرکمیته های شهرستانی(کمیته دهه فجر و…)‏
  • ارائه گزارش فعالیت خود در کمیته به مدیریت شهرستان و مدیریت روابط عمومی ‏
  • حضور فعال نشست های روابط عمومی سازمان

بازدید از پروژه ها / افتتاحیه ها /ملاقات با مسئولین شهرستان

عمده فعالیت :

  • با توجه به اهمیت پروژه ها که از نظر اقتصادی ، اجتماعی و حتی سیاسی ‏می تواند در بافت شهرستان تغیر حاصل نماید و روابط عمومی باید در ‏این موارد ‏‏مطلع باشد . ضروری است روابط عمومی با داشتن اطلاعات کافی ضمن ‏برنامه ریزی برای برگزاری امور فوق الذکر گزارشهای مطلوبی را ‏تهیه و از طریق رسانه ها اطلاع رسانی نماید.‏
  • حضور مسئول روابط عمومی طی برگزاری این برنامه ها بصورت فعال
  • تهیه خبر و گزارش خبری باتصریح به رسانه های گروهی ملی ومحلی

هماهنگی برای حضور در مراسم های شادی و غم همکاران

  • یکی از مهمترین موضوعاتی که روابط عمومی ها بدلیل تعدد فعالیت اکثراً ‏آن را به فراموشی می سپارند حضور در مراسم های غم و شادی همکاران ‏است .این موضوع یکی از مهمترین ابزار ارتباطات درون سازمانی است که ‏باید روابط عمومی بصورت برنامه ریزی شده در این امور حاضر و فعال ‏باشد .(اجرای طرح تکریم کارکنان ابلاغ شده است)‏
  • داشتن برنامه برای نحوه حضور همکاران و روابط عمومی در مراسم های شادی و ‏غم همکاران
  • انتشارپیام تبریک یا تسلیت از طرف مدیروکارکنان
  • انعکاس این برنامه در سطح داخلی سازمان با توجه به فرهنگ قومی و محلی هر ‏منطقه ‏

ارتباطات الکترونیکی

  • سرعت انتقال اطلاعات و اخبار در عرصه کنونی جهان باعث تحولات بزرگی ‏در شکل گیری هر جامعه شده است .روابط عمومی بعنوان محل و مأمن ‏ایجاد ارتباطات برون سازمانی هر نهاد یا مؤسسه باید با استفاده از این ‏شیوه های جدید اطلاع رسانی، ضمن سرعت دادن به فرآیند ارسال اخبار و ‏گزارش ، باعث رشد و ثبات فعالیت های فرهنگ سازمانی که پایه و اساس ‏رشد سازمانی است را فراهم می نماید .‏
  • داشتن اطلاعات کافی و بهره گیری از فن آوریهای ‏IT
  • ایجاد ارتباط الکترونیکی بصورت مداوم با سازمان
  • ایجاد صندوق پستی الکترونیکی فعال اختصاصی روابط عمومی در هربخش
  • به روزکردن اخبار بخش درسایت جمعیت‏

پیام کوتاه

  • ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه یکی از پرجاذبه ترین وسیله ‏ارتباطی بصورت فردی وگروهی است . روابط عمومی ها با استفاده از ‏این ابزار ضمن ارسال پیام های کوتاه فرهنگی ترویجی می توانند ‏سؤالات مخاطبان خود را احصاء نمایند.‏
  • داشتن لیست تلفن همراه مخاطبان بصورت گروه بندی شده ‏
  • تهیه متون پیام کوتاه برای مناسبت ها و برنامه های هر بخش بر اساس فرهنگ و ‏شرایط اقلیمی هر بخش به تفکیک پیام هر بخش ‏

توجه :‏ ارتباط مستمر با روابط عمومی سازمان وسایر روابط عمومی مؤثر ‏ ادارات برای استفاده از تجارب ضروری است.‏

 

اشتراک گذاری: