انتظامی؛ محدود کردن دفاع مقدس به یک هفته اثر بخش نخواهد بود/ حمایت مادی و معنوی از رسانه های مروج فرهنگ ایثار و شهادت

 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر نو اندیش خدمتگزار، حسین انتظامی در جلسه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با اشاره به اینکه طبق قانون به سایت ها یارانه مستقیم نخواهیم داد گفت: درست است از سایت ها در حوزه پرداخت یارانه دفاع و حمایتی نمی کنیم اما مد نظر داریم در 7 موضوع با اولویت، علاوه بر پیگیری بیمه، یارانه نیز پرداخت کنیم که به سایت های حوزه ایثار وشهادت و مروج این فرهنگ متعالی نیز یارانه پرداخت خواهیم کرد.

انتظامی با اشاره به 7 موضوع بسته حمایتی از رسانه ها گفت: 7 موضوعی که برای نظام و دولت در اولویت است اگر توسط همه رسانه ها لحاظ شود حتما با اولویت حمایت می کنیم چراکه معتقدیم حاکمیت درباره مسائل حاکمیتی حساس است. بعضا حمایت ها خارج از نوبت و با اولویت های بهتر انجام می شود که در حوزه این 7 موضوع اولویت لحاظ می شود.

وی با تشریح این 7 موضوع گفت:رسانه های فعال در قرآن، احکام و شعائر دینی در اولویت اول این 7 موضوع، مروج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان ایثار متجلی دفاع مقدس و سایر موارد مشابه ایثارگری که باید برای آن تلاش کرد به همراه رسانه های دیگر فعال در حوزه اقتصاد مقاومتی، ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی، نشریات تقویت کننده همگرایی در مرزهای کشور، نشریات علمی ساده و مردمی در اولویت های ماست.

انتظامی در جلسه شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت گفت: مواردی که  از 6 سایت منتخب اشاره داشته اند همگی به حق است و ان شالله پیگیری خواهیم کرد و مواردی که در حوزه ماست بطور جدی پیگیری خواهد شد.

وی گفت: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و دفاع مقدس منهای بحث تشریفاتی که بعضا لحاظ می شود، برای اثربخشی که نیاز تک تک ما و کشور است و عامل معنویت بخشی می شود، محدود به یک مناسبت نیست و همه توان را در یک هفته خرج کردن و در باقی سال بی تفاوت بودن، اثربخش نیست.

انتظامی افزود: دفاع مقدس گنج است، گنج باید تبیین و مطابق با اقتضائات روز دنبال شود و نباید تک بعدی پیش رفت. به عنوان مثال از ظرفیت موثر شبکه های اجتماعی به عنوان روش های مدرن در تبیین فرهنگ دفاع مقدس باید استفاده کرد.

وی با تاکید بر لزوم حفظ فرهنگ مقاومت در درون فرد و جامعه گفت: آیا اتفاقات مهم سیاسی حتی توافق هسته ای به معنای از دست دادن مقاومت است؟ البته اینطور نیست و ا گر کسی این نگاه را داشته باشد به کشور ضرر می رساند. بنابراین در حوزه سیاست های کلان و جزیی شرکت و سیاست های اقتصادی از جمله اقتصاد مقاومتی به عنوان یک سیاست کلی که باید روح آن بر جو جامعه حاکم باشد مقاومت حرف اول را می زند.

معاون امور مطبوعاتی وزارت ارشاد با هشدار در زمینه دولتی شدن مناسبت های ملی گفت: مراقب باشیم این مناسبت یعنی هفته دفاع مقدس به یک مناسبت دولتی تبدیل نشود. در مفاهیم مبنایی هرجا دولت و حکومتی شده ایم، آسیب پذیر بوده ایم. اگرچه حکومت و دولت باید بستر سازی و  حمایت های لازم را انجام دهد اما نباید خود مجری باشد، چرا که مجری گری دولت، آن را دچار آسیب و دور ماندن از ذات خود خواهد کرد.

وی افزود: مطالبه از دستگاه ها و حمایت های ایشان البته ضروری است و دوستان سایت های منتخب مردمی نیز مواردی را خواستار شده اند که بررسی و پیگیری خواهیم کرد. دفاع مقدس دولتی نبود. همدلانه و ملی بود. دستگاه های دولتی و نظامی به عنوان سازماندهی کننده بودند.

انتظامی با اشاره به اینکه هرجا مردم وارد شده اند حماسه ماندگار خلق شده گفت: تولد بسیج به عنوان افتخار جمهوری اسلامی که نمود بین المللی در سوریه و عراق و برخی کشورها داشته است یک نعمت و افتخار است.

وی افزود: همین امر در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مهم است. اگر به این بازگردیم و مردمی اداره کنیم موفق خواهیم بود. در دفاع مقدس همدل بودیم، خط کشی نمی شد، دیدگاه های سیاسی در همرزم بودن مد نظر نبود. حتی مراقب زمینه های اختلاف نیز بودند و اجازه منازعات سیاسی در آن موقع نمی دادند. این یعنی روحیه بسیجی. مواظب هم و کشور بودند.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد گفت:شاید توصیه امام راحل (ره) برای پرهیز نیروهای مسلح به سیاست این بود که قواعد بازی سیاست مثلا با بازی های ورزشی و … متفاوت است، بنابراین نباید تحت سیطره کسانی در حوزه های دیگرفعالند بود و رسانه های این حوزه نیز باید این را مدنظر داشته باشند. پرهیز از سیاست زدگی و تحت تاثیر حوزه دیگر قرار گرفتن لازمه دفاع مقدس بود و در امور ملی باید مراقب عدم سوء استفاده سیاست ورزان از این حوزه شد.

وی افزود: در دفاع مقدس، مردم همدلانه مشکلات اقتصادی را تحمل می کردند و امروز نیز نیازمند این روحیه هستیم و با ظرائف باید وارد این حوزه شد و کار دستوری نیست. بداخلاقی ها در حوزه دفاع مقدس نباید رخ دهد و ما باید مواظب باشیم. نباید اینگونه باشد که کسی گمان کند خودش بلندگوی ایثارو دفاع مقدس است.

انتظامی به مراسم تشییع باشکوه شهدای غواص نیز اشاره کرد و گفت: در تشییع شهدای غواص که یک تحول عظیم در اجتماع و بارش باران در فضای تهران و کشور ما بود و بسیار پاک شدیم و از لحاظ روانی کشور تطهیر شد، یک دل و یک رنگی مردم را دیدیم. فضا باید اینگونه مدیریت شود.

انتظامی در پاسخ به انتقاد یکی از منتخبین مبنی بر لزوم ورود خبرنگاران تخصصی در حوزه ایثار و دفاع مقدس گفت: این بهره مندی ضروری است. متاسفانه در حوزه های مختلف در کشور ما خبرنگار تخصصی نداریم. بعضا در حوزه های بین المللی خبرنگاری را می بینیم که بر اثر ممارست توانسته پیش بینی های دقیق و از تحلیل گران بهتر داشته باشد. باید در حوزه خبری ایثار نیز اینگونه به تربیت خبرنگار پرداخت. تربیت صاحب نظر در حوزه دفاع مقدس و خبرنگار حرفه ای در حوزه ایثار لازم است که انجمن روزنامه نگاران دفاع مقدس در این حوزه وارد شده اند و با تقویت ایشان می شود از ظرفیت برای آموزش بهره برد.

وی با تاکید بر اینکه نشریات و سایت های بدون مجوز درخصوص نمایشگاه مطبوعات توقعی نداشته باشند گفت: تلاش میکنیم سایت ها و نشریات از حالت شب نامه فاصله گرفته، رسمی شوند و به حقوق خود برسند.

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *